Stappenplan: VR met Visualize

Geschreven door Michel klein Wassink op 18-7-18 9:33

Met SOLIDWORKS Visualize Professional 2018 kunt u 360° camera's maken, die worden gerenderd in een uitgevlakte, bolvormige afbeelding. Deze afbeelding kunt u vervolgens bekijken met elke Virtual Reality-bril. Het is ook mogelijk om de 360° afbeelding te bekijken voordat deze wordt gerenderd, dit kan veel aanpassingstijd schelen. In dit stappenplan leest u hoe het werkt.

1. 360 camera maken

Creëer een camera en selecteer de nieuwe '360' optie onder 'Type' in de sub-tab 'General' van de Camera tab. Dit verandert automatisch de camera naar de benodigde 2:1 Aspect Ratio.

2. Raytrace modus aanpassen

In de preview modus ziet u nu een iets wijder beeld. Alleen de Fast, Accurate en PowerBoost raytrace modi tonen de uiteindelijke, gebolde afbeelding. U zult dus een van deze modi moeten gebruiken om het uiteindelijke resultaat te zien.

3. Camera positioneren

Gebruik de sneltoetsen op uw toetsenbord en muis om te pannen en zoomen. Positioneer de 360 camera op de gewenste plek. Deze camera blijft altijd op hetzelfde niveau en zal niet verdraaien. U kunt de gewenste hoogte van de camera invoeren in de Camera tab > Transform sub-tab > Camera Positioning > Height from floor.

4. 360° preview

Als de 360 camera ruwweg gepositioneerd is, gaat u naar de Camera tab > sub-tab '360' > schakel 'Preview 360 Panorama' in. Hiermee ziet u de uiteindelijke 360 VR beelden. Gebruik deze view om te zorgen dat uw camera precies is gepositioneerd zoals u wilt. In deze preview is het slechts mogelijk om rond te kijken, u kunt de positie van de 360 camera niet verschuiven. Schakel 'Preview 360 Panorama' uit om de cameraplaats bij te stellen. Om het resultaat te zien, activeert u de 360 preview weer.

5. Startpositie definiëren

Als uw camera perfect gepositioneerd is, schakel dan 'Preview 360 Panorama' weer in en draai uw beeld naar de plek waar u de VR beleving wilt starten. Klikt daarna op de 'Set Startup View' button. Zo stelt u het eerste beeld vast dat te zien is in de uiteindelijke VR ervaring.

6. Renderen

Zet raytracing uit door de Preview modus te selecteren in de Main Toolbar. Met de 360 camera actief, klikt u op de Render knop in de Main Toolbar. Selecteer JPG als Image Format en vink 'Embed Virtual Reality Playback for Social Media' aan. Dit zorgt voor de juiste metadata om uw 360 afbeelding op VR apparaten te kunnen bekijken.

Houd er rekening mee dat een zeer hoge resolutie nodig is voor 360° afbeeldingen, omdat slechts een deel van de gehele afbeelding steeds zichtbaar is door de bril. Om te zorgen dat de beelden niet pixelig worden, dient u een veel hogere resolutie te selecteren:

  • Minimum: 4096 x 2048
  • Aanbevolen: 6000 x 3000
  • Maximum: 8192 x 4096

Onderwerpen: SOLIDWORKS tech blog, SOLIDWORKS Visualize

Geschreven door Michel klein Wassink