Al sharend, likend en chattend naar een nieuw product

Geschreven door Martijn Visser op 29-8-19 16:02

Stel, u krijgt een opdracht van een klant om een nieuw product te lanceren. Een spannend moment, waar het hele bedrijf bij betrokken is. De design, sales en marketing teams en de klant werken samen aan de realisatie van de opdracht. Gedurende het proces communiceren ze veelvuldig met elkaar. De engineers bespreken uitdagingen met elkaar, de klant geeft zijn feedback en sales en marketing zijn nieuwsgierig hoe het product er uit komt te zien. Maar via welke weg gebeurt dit? In veel organisaties is e-mail nog het primaire communicatie-middel. Primair, maar niet optimaal. Naarmate de hoeveelheid mails toeneemt, raakt het overzicht snel zoek. 

Verschillende betrokkenen kunnen vaak niet met dezelfde bestanden werken; een SOLIDWORKS document kan bijvoorbeeld niet worden geopend door een marketeer. Het maken van een screenshot of 3D PDF zodat zij het ontwerp kunnen bekijken, is extra werk voor de engineer. Bovendien is het bestand een mailbox_volaanpassing later alweer achterhaald. Ook de klant ontvangt steeds een nieuw bestand om het ontwerp te kunnen bekijken en het proces ligt stil tot er feedback ontvangen is. Een wildgroei aan bestanden in verschillende versies, overvolle mailboxen, en betrokkenen die steeds op elkaar moeten wachten, zijn het gevolg.  

Social Business Media

Met het oog op hoe we tegenwoordig in onze vrije tijd met elkaar communiceren – snel informatie delen via een sociaal netwerk, notificaties ontvangen, binnen enkele secondes een reactie geven en bovendien in de vorm van een ‘like’ supersnel laten weten wat u vindt – klinkt het bovenstaande verhaal hopeloos ouderwets. Waarom zouden we niet in een professionele omgeving op dezelfde manier met elkaar communiceren? De veiligheid van een professionele intranet omgeving met het gemak van een social media platform: het 3DEXPERIENCE Platform maakt het mogelijk.

Eenvoudig online communiceren en samenwerken – via één kanaal

Het doel van het 3DEXPERIENCE platform is om betrokkenen gedurende het gehele ontwikkelproces op een eenvoudige manier met elkaar te laten communiceren. Het is een beveiligde omgeving in de cloud waar een aantal dingen samen komen:cloud-desktop

  • Veilig opslaan en synchroniseren van bestanden;
  • Directe communicatie via een post, share, comment en like systeem;
  • Openen en bekijken van SOLIDWORKS bestanden;
  • Contact met een globaal netwerk van engineers en leveranciers.

Op het platform vindt u een compleet te personaliseren dashboard, waar u de apps en informatie plaatst die u belangrijk vindt. Een dashboard ziet er dus voor elke gebruiker anders uit - al kunt u ook centrale dashboards maken en delen met anderen. Wie toegang heeft beslist u zelf; alleen engineers, ook andere collega’s of communiceert u hier ook met de klant?

Bestanden delen, bekijken en bespreken

3DPlay maakt SOLIDWORKS bestanden toegankelijk voor iedereen: via drag-and-drop sleept u hier een ontwerp naartoe dat direct in 3D te bekijken is. Collega’s die geen SOLIDWORKS op hun pc hebben hoeven niet meer om screenshots op PDF’s te vragen om ontwerpen te kunnen bekijken. 3DSWYMOf 3DSWYM, de ‘facebook voor SOLIDWORKS’. Dit is de plek voor engineers om hun ideeën te delen, ontwerpen te bespreken en elkaar om hulp te vragen. Wanneer collega’s er samen niet uitkomen hebben zij bovendien toegang tot de online community van SOLIDWORKS gebruikers waar zij hun design-uitdagingen aan elkaar kunnen voorleggen. 3DSWYM is ook dé manier om een ontwerp te laten zien aan een klant en feedback te ontvangen. Reacties zijn direct zichtbaar voor alle betrokkenen en er kan snel actie op worden ondernomen.

Al uw bestanden op één plek, altijd en overal toegankelijk

3DDrive is de plek waar u alle designdocumenten opslaat. Via een koppeling kunt u bestanden via Windows Verkenner direct hiernaar uploaden. Zo heeft iedereen toegang tot de meest recente versie van de bestanden.

Innoveer sneller en effectiever

In plaats van een constante stroom aan e-mails kunt u bestan3DEXPERIENCEden centraal beschikbaar maken voor iedereen die ze wil bekijken. Communicatie verloopt sneller, centraal en overzichtelijk. Sneller schakelen zorgt ervoor dat de diverse fases in een ontwikkelproces soepeler doorlopen worden. En de 3DEXPERIENCE Business Innovation Role, met alle bovengenoemde apps, is nog maar het begin. Er zijn veel meer verschillende rollen voor specifieke functies binnen uw organisatie.  Wilt u meer weten? Neem contact met ons op, we vertellen u graag alles over de voordelen!

Onderwerpen: SOLIDWORKS, 3DEXPERIENCE

Geschreven door Martijn Visser

Blogs geschreven door Martijn Visser