HAN Hydromotive is klaar voor Eco-marathon

Geschreven door Wendy Angenent op 18-7-18 9:56

Op 5 juli is het weer tijd voor de Shell Eco-marathon in Londen. Zoals ieder jaar, sponsort CAD2M het studententeam van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) in hun gooi naar de winst. Het HAN Hydromotive team bouwt verder op het voertuig van vorig jaar en gebruikt SOLIDWORKS om de auto te optimaliseren.

Wat is de Shell Eco-marathon?

De Shell Eco-marathon is een zuinigheidsrace voor studententeams. Het HAN Hydromotive team doet mee in de Urban Concepts klasse. Deze klasse stelt bepaalde eisen, waardoor het voertuig op een 'echte' auto lijkt. Gerko Ploeg, engineer bij HAN Hydromotive, licht toe: "We moeten ons onder andere aan een bepaalde wielbasis houden, we moeten snel kunnen instappen en ook de maximale afmetingen van het voertuig zijn vastgelegd". Tijdens de marathon rijden de deelnemers 15 rondjes met het voertuig, waarna wordt gemeten hoeveel brandstof er is gebruikt. Het HAN Hydromotive team gebruikt hiervoor waterstof, maar dit wordt naderhand omgerekend naar het verbruik in benzine. Het team met het laagste verbruik mag zich de winnaar noemen.

Het voertuig

Het studententeam van de HAN bouwt voort op het voertuig van vorig jaar. "Dit is al het derde jaar dat we dit voertuig gebruiken," vertelt Gerko. "In het eerste jaar is het chassis neergezet en vorig jaar hebben ze de body verbeterd. Dit jaar pakken we het energie managementsysteem, het remsysteem en een aantal delen van de body aan". De body was vorig jaar in eerste instantie in SOLIDWORKS ontworpen, maar uiteindelijk gecreëerd op een mal van piepschuim blokken. "Doordat het piepschuim met de hand was afgeschuurd, klopte de body niet meer precies met SOLIDWORKS," vertelt Gerko. "Dat leidde tot problemen toen we een model van de remklauw 3D-printten. In SOLIDWORKS pasten ze perfect, maar in het echt niet. Het was dus heel belangrijk om het SOLIDWORKS model aan te passen naar de werkelijkheid. Nu kloppen alle maten weer en kunnen we eerst in SOLIDWORKS bekijken of een onderdeel past. Zo weten we zeker dat we geen verkeerde onderdelen meer printen, of ergen nog: bestellen".

Gewichtsbesparing met SOLIDWORKS

"We nemen het in de race veelal op tegen teams met een groter budget dan wij. Zij kunnen bijvoorbeeld een veel beter energiesysteem integreren. Het voordeel dat wij hebben, is ons gewicht: we hebben één van de lichtste auto's. Het is dus belangrijk om ook dit jaar het gewicht zo laag mogelijk te houden," vertelt Gerko. Het team heeft een aantal nieuwe onderdelen moeten toevoegen, zoals extra condensoren om energie in op te slaan. Dit toegevoegde gewicht moest ergens anders bespaard worden. "Hiervoor hebben we de velgen aangepakt. Die wogen 4 kilo per stuk, dus op een voertuig van 100 kilo is dat best een groot gewichtsaandeel," aldus Gerko. De velgen van vorig jaar waren van gegoten aluminium, waardoor er overal een flinke wanddikte vereist was. Voor de nieuwe velgen gebruikt het HAN team carbon en kunnen de velgen dus op bepaalde delen dunner gemaakt worden. Gerko vertelt: "De velgen zijn ook gesimuleerd in SOLIDWORKS Simulation. We hebben eerst het krachtenspel berekend en er de belasting aan toegevoegd. Op basis van deze simulatie konden we een aantal wanddiktes verkleinen. Ook heb ik gaten gemaakt, zonder het materiaal te verzwakken. Zo hebben we het gewicht van bijvoorbeeld de naaf met een derde verminderd. Maar wees niet bang, we hebben het echt aan de veilige kant gehouden!"

Onderwerpen: SOLIDWORKS, Klantverhaal

Geschreven door Wendy Angenent